عبادت است در يك چيز است : ياد حق و غير او را از ياد بردن . قرآنكريم در يك جا به اثر تربيتی و جنبه تقويتی روحی عبادت اشاره میكند ومیگويد : " نماز از كار بد و زشت باز میدارد " و در جای ديگر میگويد :" نماز را برای اينكه به ياد من باشی به پادار " اشاره به اينكه انسانكه نماز میخواند و در ياد خدا است همواره در ياد دارد كه ذات دانا وبينائی مراقب او است و فراموش نمیكند كه خودش بنده است . ذكر خدا و ياد خدا كه هدف عبادت است ، دل را جلا میدهد و صفا میبخشدو آنرا آماده تجليات الهی قرار میدهد ، علی درباره ياد حق كه روح عبادتاست چنين میفرمايد : « ان الله تعالی جعل الذكر جلاء للقلوب ، تسمع به بعد الوقره و تبصر بهبعد العشوه و تنقاد به المعائده و ما برح لله عزت آلائه فی البرهه بعدالبرهه و فی ازمان الفترات رجال ناجاهم فی فكرهم وكلمهم فی ذات عقولهم»( 1 ) . خداوند ياد خود را صيقل دلها قرار داده است ، دلها بدين وسيله از پسكری ، شنوا و از پس نابينائی ، بينا و از پس سركشی و عناد ، راممیگردند ، همواره چنين بوده و هست كه خداوند متعال در هر برههئی از زمانو در زمانهائی كه پيامبری در ميان مردم نبوده است بندگانی داشته و داردكه در سر ضمير آنها با آنها راز میگويد و از راه عقلهايشان با آنان تكلممیكند . پاورقی : 1 - خطبه . 220 |