بتوانند زمينه قبلی برای اين مباحث فرض كنند اصالت انتساب آنها را بهعلی عليه السلام مورد ترديد قرار دادهاند ! و چنين فرض كردهاند كه اينبيانات در عصرهای متاخرتر پس از پديد آمدن افكار معتزله از يك طرف وانديشههای يونانی از طرف ديگر ، پيدا شده است ، غافل از آنكه " چهنسبت خاك را با عالم پاك ؟ ! " انديشههای معتزلی يا يونانی كجا وافكار نهج البلاغهای كجا . نهج البلاغه و انديشههای كلامی در نهج البلاغه در عين اينكه خداوند متعال با اوصاف كماليه توصيف شدهاست ، هر گونه صفت " مقارن " و زائد بر ذات نفی شده است . از طرفديگر ، همچنانكه میدانيم اشاعره طرفدار صفات زائد بر ذاتند و معتزله هرگونه صفت را نفی میكنند .
پاورقی : 1 - در خطبه اول نهج البلاغه قبل از آنكه بفرمايد : " و كمال الاخلاصله نفی الصفات عنه » " میفرمايد : " الذی ليس لصفته حد محدود و لانعت موجود » " . |