گرفته باشند و يا كنيزكان خريده باشند باز هم آن را به بيت المالبرمیگردانم . « فان فی العدل سعه و من ضاق عليه العدل فالجور عليه اضيق » ( 1 ) .يعنی همانا در عدالت گنجايش خاصی است ، عدالت میتواند همه را دربرگيرد و در خود جای دهد ، و آنكس كه بيمار است اندامش آماس كرده درعدالت نمیگنجد بايد بداند كه جايگاه ظلم و جور تنگتر است . يعنی عدالت چيزی است كه میتوان به آن به عنوان يك مرز ايمان داشت وبه حدود آن راضی و قانع بود ، اما اگر اين مرز شكسته و اين ايمان گرفتهشود و پای بشر به آن طرف مرز برسد ديگر حدی برای خود نمیشناسد ، به هرحدی كه برسد به مقتضای طبيعت و شهوت سيری ناپذير خود تشنه حد ديگرمیگردد و بيشتر احساس نارضائی مینمايد . نتوان تماشاچی صحنههای بيعدالتی بود علی ( ع ) عدالت را يك تكليف و وظيفه الهی ، بلكه يك ناموس الهیمیداند ، هرگز روا نمیشمارد كه يك مسلمان آگاه به تعليمات اسلامی ،تماشاچی صحنههای تبعيض و بیعدالتی باشد . در خطبه شقشقيه ، پس از آنكه ماجراهای غم انگيز سياسی گذشته را شرحمیدهد ، بدانجا میرسد كهپاورقی : 1 - از خطبه 15 نهج البلاغه . |