حقوق ديگران و تجاوز نكردن به حدود و حقوق آنهاست ، اما جود اينست كهآدمی با دست خود حقوق مسلم خود را نثار غير میكند ، آن كه عدالت میكندبه حقوق ديگران تجاوز نمیكند و يا حافظ حقوق ديگران است از تجاوز ومتجاوزان ، و اما آنكه جود میكند فداكاری مینمايد ، و حق مسلم خود را بهديگری تفويض میكند پس جود بالاتر است . واقعا هم اگر تنها با معيارهای اخلاقی و فردی بسنجيم مطلب از اين قراراست ، يعنی جود بيش از عدالت معرف و نشانه كمال نفس و رقاء روحانسان است ، اما . . . ولی علی ( ع ) برعكس نظر بالا جواب میدهد . علی ( ع ) به دو دليلمیگويد عدل از جود بالاتر است ، يكی اينكه : « العدل يضع الامور مواضعها و الجود يخرجها من جهتها » . يعنی " عدل جريانها را در مجرای طبيعی خود قرار میدهد . اما جودجريانها را از مجرای طبيعی خود خارج میسازد " . زيرا مفهوم عدالت ايناست كه استحقاقهای طبيعی و واقعی در نظر گرفته شود و به هر كس مطابقآنچه به حسب كار و استعداد ، لياقت دارد داده شود ، اجتماع حكم ماشينیرا پيدا میكند كه هر جزء آن در جای خودش قرار گرفته است . و اما جوددرست است كه از نظر شخص جود كننده كه مايملك مشروع خويشرا به ديگریمیبخشد فوقالعاده با ارزش است ، اما بايد |