انتقاد از خلفا مساله سوم در اين موضوع انتقاد از خلفا است ، انتقاد علی ( ع ) ازخلفا غير قابل انكار است و طرز انتقاد آنحضرت آموزنده است . انتقادعلی ( ع ) از خلفاء احساساتی و متعصبانه نيست ، تحليلی و منطقی است وهمين است كه به انتقادات آن حضرت ارزش فراوان میدهد . انتقادات اگراز روی احساسات و طغيان ناراحتيها باشد ، يك شكل دارد ، و اگر منطقی وبراساس قضاوت صحيح در واقعيات باشد شكلی ديگر . انتقادهای احساساتیمعمولا درباره همه افراد يك نواخت است ، زيرا يك سلسله ناسزاها وطعنها است كه نثار میشود . سب و لعن ضابطی ندارد . اما انتقادهای منطقی مبتنی بر خصوصيات روحی و اخلاقی و متكی بر نقطههایخاص تاريخی زندگی افراد مورد انتقاد میباشد ، چنين انتقادی طبعانمیتواند در مورد همه افراد يكسان و بخشنامه وار باشد . در همين جا استكه ارزش درجه واقع بينی انتقاد كننده |