تلقی میشود و به تعبير قرآن به سوی خدا بالا نمیرود ، اما اگر جنبه انسانیكار از هدفها و انگيزهها و ديدهای برتر و بالاتر از زندگی محدود دنيائیبهرهمند باشد ، همان كار ، كار آخرتی شمرده میشود . زهد اسلامی كه : چنانكه گفتيم در متن زندگی قرار دارد ، كيفيت خاصبخشيدن به زندگی است و از دخالت دادن پارهای ارزشها برای زندگی ناشیمیشود . زهد اسلامی چنانكه از نصوص اسلامی بر میآيد ، بر سه پايه اصلی كهاز اركان جهانبينی اسلامی است استوار است : سه اصل ، يا سه پايه زهد اسلامی 1 - بهره گيريهای مادی از جهان و تمتعات طبيعی و جسمانی ، تنها عاملتامين كننده خوشی و بهجت سعادت انسان نيست . برای انسان به حكم سرشتخاص ، يك سلسله ارزشهای معنوی مطرح است كه با فقدان آنها تمتعات مادیقادر به تامين بهجت و سعادت نيست . 2 - سرنوشت سعادت فرد ، از سعادت جامعه جدا نيست ، انسان ، از آنجهت كه انسان است يك سلسله وابستگيهای عاطفی و احساس مسؤوليتهایانسانی درباره جامعه دارد كه نمیتواند فارغ از آسايش ديگران آسايش وآرامش داشته باشد . 3 - روح ، در عين نوعی اتحاد و يگانگی با بدن در مقابل بدن اصالت دارد، كانونی است در برابر |