است . عايدات روزانه طلحه از املاكش در عراق هزار دينار بود . در سرطويله او هزار اسب بسته بود . پس از مردنش يك سی و دوم ثروتش هشتادو چهار هزار دينار برآورد شد . مسعودی نظير همين ثروتها را برای زيد بن ثابت و يعلی بن اميه و بعضیديگر مینويسد . بديهی است كه ثروتهای بدين كلانی از زمين نمیجوشد و از آسمان همنمیريزد ، تا در كنار چنين ثروتهايی فقرهای موحشی نباشد چنين ثروتهافراهم نمیشود . اينست كه علی ( ع ) در خطبه 127 پس از آنكه مردم را ازدنياپرستی تحذير میدهد ، میفرمايد : " « و قد اصبحتم فی زمن لا يزداد الخير فيه الا ادبارا ، و لا الشر الااقبالا و لا الشيطان فی هلاك الناس الا طمعا . فهذا اوان قويت عدته و عمتمكيدته و امكنت فريسته . اضرب بطرفك حيث شئت من الناس فهل تبصر الافقيرا يكابد فقرا او غنيا بدل نعمه الله كفرا او بخيلا اتخذ البخل بحقالله دفرا او متمردا كان باذنه عن سمع المواعظ و قرا . اين خياركم وصلحاؤكم و اين احراركم و سمحاؤكم ؟ و اين المتورعون فی مكاسبهم والمتنزهون فی مذاهبهم ؟ » " . همانا در زمانی هستيد كه خير دائما واپس میرود ، و شر همی به پيشمیآيد ، و شيطان هر لحظه بيشتر به شما طمع میبندد . اكنون زمانی است كهتجهيزات شيطان ( وسائل غرور شيطانی ) نيرو گرفته و فريب شيطان در همهجا گسترده شده و شكارش آماده است . نظر كن ، هر جا میخواهی از زندگیمردم را تماشا كن ، آيا جز اين است |