و طبيعت رابطه زندانی و زندان ، و به چاه افتاده و چاه است ، انساننمیتواند هدفی جز " خلاصی " داشته باشد . منطق اسلام ولی از نظر اسلام ، رابطه انسان و جهان از نوع رابطه زندانی و زندان وچاه و در چاه افتاده نيست ، بلكه از نوع رابطه كشاورز است با مزرعه ( 1) ، و يا اسب دونده با ميدان مسابقه ( 2 ) ، و يا سوداگر با بازارتجارت ( 3 ) ، و يا عابد با معبد است ( 4 ) . دنيا از نظر اسلام مدرسهانسان و محل تربيت انسان و جايگاه تكامل اوست . در نهج البلاغه گفتگوی اميرالمؤمنين ( ع ) با مردی ذكر شده است كه ازدنيا مذمت كرده و علی ( ع ) او را كه میپنداشت دنيای مذموم ، همين جهانعينی و مادی است مورد ملامت قرار داد و به اشتباهش آگاه نمود ( 5 ) ،شيخ عطار اين جريان را در " مصيبت نامه " به شعر در آورده میگويد :پاورقی : 1 - الدنيا مزرعه الاخره » حديث نبوی . 2 - الاوان اليوم المضمار و غدا السباق » نهج البلاغه خطبه 28.3 - الدنيا . . . متجر اولياء الله » نهج البلاغه ، حكمت 131.4 - الدنيا . . . مسجد احباء الله » نهج البلاغه ، حكمت 131.5 - نهج البلاغه ، كلمات قصار ، حكمت 311 جملههای بالا ضمن اين داستانآمده است . |