ب احقيت و اولويت اهل بيت و از آن جمله شخص اميرالمؤمنين ( ع ) بهامر خلافت . هم به حكم وصيت و هم به حكم لياقت و فضيلت و هم به حكمقرابت . ج انتقاد از خلفا . د فلسفه اغماض و چشمپوشی علی ( ع ) از حق مسلم خود و حدود آن كه از آنحدود نه تجاوز كرده نه در آن حدود از انتقاد و اعتراض كوتاهی كرده است. مقام ممتاز اهل البيت " « موضع سره و لجا امره و عيبه علمه و موئل حكمه ، و كهوف كتبه ، وجبال دينه : بهم اقام انحناء ظهره و اذهب ارتعاد فرائصه . . . لا يقاسبال محمد صلی الله عليه و آله من هذه الامه احد و لا يسوی بهم من جرتنعمتهم عليه ابدا ، هم اساس الدين و عماد اليقين ، اليهم يفیء الغالی وبهم يلحق التالی و لهم خصائص حق الولايه و فيهم الوصيه و الوراثه ، الاناذ رجع الحق الی اهله و نقل الی منتقله » " ( 1 ) . جايگاه راز خدا ، پناهگاه دين او ، صندوق علم او ، مرجع حكم او ،گنجينههای كتابهای او ، و كوههای دين او میباشند ، بوسيله آنها پشت دينرا راست كرد و تزلزلش را مرتفع ساخت . . . احدی از امت با آل محمدقابل قياس نيست . كسانی را كه از نعمت آنها متنعمند با خود آنها نتوانهم ترازو كرد ، آنان ركن دين و پايه يقينند ، تند روان بايد به آنان ( كهميانه روند ) برگردند و كند روان بايد سعی كنند به آنان برسند ، شرائطولايتپاورقی : 1 - نهج البلاغه خطبه . 2 |