اين مرد فصيحتر از سحبان بن وائل و قس بن ساعده از كار در آمد و حالآنكه قريش كه قبيله او بودند افصح عرب نبودند ، افصح عرب " جرهم "است هر چند زيركی زيادی ندارند . . . " . در آئينه اين عصر از چهارده قرن پيش تاكنون . جهان هزاران رنگ به خود گرفته ، فرهنگهاتغيير و تحول يافته و ذائقهها دگرگون شده است ، ممكن است كسی بپنداردكه فرهنگ قديم و ذوق قديم سخن علی را میپسنديد و در برابرش خاضع بود ،فكر و ذوق جديد بنحو ديگری قضاوت میكند ، اما بايد بدانيم كه سخن علی (ع ) چه از نظر صورت و چه از نظر معنی محدود به هيچ زمان و هيچ مكانینيست ، انسانی و جهانی است ، ما بعد در اين باره بحث خواهيم كرد فعلابه موازات اظهار نظرهايی كه در قديم در اين زمينه شده است اظهار نظرهایصاحب نظران عصر خود را اندكی منعكس میكنيم . مرحوم " شيخ محمد عبده " مفتی اسبق مصر از افرادی است كه تصادف ودوری از وطن او را با نهج البلاغه آشنا میكند و اين آشنايی به شيفتگیمیكشد و شيفتگی به شرح اين صحيفه مقدس و تبليغ آن در ميان نسل جوان عرب، منجر میگردد . وی در مقدمه شرح خود میگويد : " در همه مردم عرب زبان ، يك نفر نيست |