قرآن مجيد است و فعلا ما در مقام استناد به قرآن مجيد نيستيم . خداونداول است نه اوليت زمانی تا با آخريت او مغاير باشد ، و ظاهر است نهبمعنی اينكه محسوس به حواس است تا با باطن بودن او دو معنی و دو جهتمختلف باشد اوليت او عين آخريت ، و ظاهريت او عين باطنيت او است .« الحمد الله الذی لم يسبق له حال حالا فيكون اولا قبل ان يكون آخرا ويكون ظاهرا قبل ان يكون باطنا . . . و كل ظاهر غيره غير باطن و كل باطنغيره غير ظاهر » ( 1 ) . سپاس خدايرا كه هيچ حال و صفتی از او بر حال و صفتی ديگر تقدم نداردتا اوليت او مقدم بر آخريتش ، و ظاهريت او مقدم بر باطنيتش بوده باشد. . هر پيدائی جز او فقط پيداست و ديگر پنهان نيست و هر پنهانی جز اوفقط پنهان است و ديگر پيدا نيست او است كه در عين اينكه پيدا استپنهان است و در عين اينكه پنهان است پيدا است . « لا تصحبه الاوقات و لا ترفده الادوات ، سبق الاوقات كونه و العدم وجودهو الابتداء ازله » ( 2 ) . زمانها او را همراهی نمیكنند ( در مرتبه ذات او زمان وجود ندارد ) واسباب و ابزارها او را كمك نمیكنند . هستی او بر زمانها ، و وجود او برنيستی ، و ازليت او بر هر پاورقی : 1 - خطبه . 63 2 - خطبه . 184 |