ارزش تعقلات فلسفی در مسائل ماوراء طبيعی گفتيم كه در نهج البلاغه مسائل الهی به دو گونه مطرح شده است : در يكگونه آن جهان محسوس با نظاماتی كه در آن به كار رفته به عنوان "آئينهای " كه آگاهی و كمال پديد آورنده خود را ارائه میدهد مورد تامل وجستجو قرار گرفته است . و در گونه ديگر انديشههای تعقلی محض و محاسباتفلسفی خالص وارد عمل گرديده است . بيشترين بحثهای الهی نهج البلاغه راتفكرات عقلی محض و محاسبات فلسفی خالص تشكيل میدهد ، درباره شؤون وصفات كماليه و جلاليه ذات حق تنها از شيوه دوم استفاده شده است .چنانكه میدانيم ، در ارزش اينگونه بحثها و در بكار بردن اين شيوه تفكر، شك و ترديدهائی هست ، همواره افرادی بوده و هستند كه اينگونه بحثهارا از نظر عقلی و يا شرعی و يا هر دو ناروا میدانند . در عصر ما گروهیادعا میكنند كه روح اسلام با اينچنين تجزيه و تحليلها ناسازگار است ومسلمين تحت تاثير |