آنگاه برای هر يك از آن سه هدف عامل يا عواملی ذكر میكند . میگويدزهد حقيقی و واقعی كمك میكند به هدف اول ، يعنی برداشتن غير حق از سرراه . تضاد دنيا و آخرت مساله تضاد دنيا و آخرت و دشمنی آنها با يكديگر و اينكه اين دو ماننددو قطب مخالفند از قبيل مشرق و مغربند كه نزديكی با هر يك مساوی استبا دوری از ديگری ، همه مربوط به اين مطلب است يعنی مربوط است به جهاندل و ضمير انسان و دلبستگيها و عشقها و پرستشهای انسان ، خداوند به انساندو دل نداده است : « ما جعل الله لرجل من قلبين فی جوفه »با يك دلنمیتوان بيش از يك معشوق برگزيد . اينست كه وقتی از علی عليه السلام درباره جامهاش كه كهنه و مندرس بودسؤال كردند فرمود : " « يخشع له القلب و تذل به النفس و يقتدی به المؤمنون » " .دل به اين سبب نرم میگردد ، و نفس به اين وسيله رام میشود و مؤمنانبه آن اقتدا میكنند . يعنی كسانيكه جامه نو ندارند از پوشيدن جامه كهنه ناراحت نمیشوند واحساس حقارت نمیكنند زيرا میبينند پيشوایشان جامهای بهتر از جامه آنهانپوشيده است . آنگاه اضافه فرمود كه همانا دنيا و آخرت دو دشمن مشخص و دو راهمختلفند هر كس دنيا را دوست بدارد |