قدرت را از خاندانی به خاندانی منتقل كرده است و لذت گرا بوده است .آزادمرد جهان علی بن ابی طالب عليه السلام از آن جهت به تمام معنیآزاد بود كه به تمام معنی زاهد بود ، علی عليه السلام در نهج البلاغه بهشعار ترك دنيا يعنی ترك لذتگرائی به عنوان آزادمنشی زياد تكيه میكند .در يكی از كلمات قصار میفرمايد : « الطمع رق موبد » ( 1 ) . طمع بردگی جاودان است . زهد عيسی بن مريم را چنين توصيف میكند : « و لا طمع يذله » ( 2 ) . طمعی كه او را خوار و ذليل سازد در او نبود . در جای ديگر میفرمايد : " « الدنيا دار ممر لا دار مقر و الناس فيها رجلان رجل باع فيها نفسهفاوبقه و رجل اشتری نفسه فاعتقه » " ( 3 ) يعنی دنيا گذرگاه است نه قرارگاه ، و مردم در اين معبر و گذرگاه دودستهاند : برخی خود را میفروشند و برده میسازند و خويشتن را تباه میكنند. و برخی بر عكس ، خويشتن را میخرند و آزاد میسازند . از همه صريحتر و روشنتر بيان آن حضرت است در پاورقی : 1 - كلمات قصار ، حكمت . 180 2 - خطبه . 158 3 - كلمات قصار ، حكمت . 133 |