و طهارت و تقوا توام باشد . حقيقت اينست كه فلسفه زهد زاهد و رهبانيت راهب كاملا مغاير يكديگراست . اساسا رهبانيت تحريف و انحرافی است كه افراد بشر از روی جهالتيا اغراض سوء در زمينه تعليمات زهد گرايانه انبياء ايجاد كردهاند .اينك با توجه به متون تعليمات اسلامی فلسفه زهد را به مفهومی كه تشريحكرديم توضيح میدهيم . زهد و ايثار يكی از فلسفههای زهد ايثار است . اثره و ايثار هر دو از يك ريشهاند .اثره يعنی خود را و منافع خود را بر ديگران مقدم داشتن ، و به عبارتديگر همه چيز را به خود اختصاص دادن و ديگران را محروم ساختن . اماايثار يعنی ديگران را بر خويش مقدم داشتن و خود را برای آسايش ديگرانبه رنج افكندن . زاهد از آن جهت ساده و بی تكلف و در كمال قناعت زندگی میكند و برخود تنگ میگيرد ، تا ديگران را به آسايش برساند ، او آنچه دارد بهنيازمندان میبخشد زيرا قلب حساس و دل درد آشنای او آنگاه به نعمتهایجهان دست میيازد كه انسان نيازمندی نباشد ، او از اينكه نيازمندان رابخوراند و بپوشاند و به آنان آسايش برساند بيش از آن لذت میبرد كه خودبخورد و بپوشد و استراحت كند . او محروميت و گرسنگی و رنج و درد |