توجه داده میشود كه در عين حال انسان از حراست و نگهبانی تقوا نبايد آنیغفلت ورزد . تقوا نگهبان انسان است و انسان نگهبان تقوا و اين دور محالنيست ، بلكه دور جايز است . اين نگهبانی متقابل از نوع نگهبانی انسان و جامه است كه انسان نگهبانجامه از دزديدن و پاره شدن است و جامه نگهبان انسان از سرما و گرما است، و چنانكه میدانيم قرآن كريم از تقوا به جامه تعبير كرده است :« و لباس التقوی ذلك خير »( 1 ) علی عليه السلام درباره نگهبانی متقابلانسان و تقوا میفرمايد : " « ايقظوا بها نومكم و اقطعوا بها يومكم و اشعروها قلوبكم و ارحضوابها ذنوبكم . . . الا فصونوها و تصونوا بها » " ( 2 ) . خواب خويش را بوسيله تقوا تبديل به بيداری كنيد و وقت خود را با آنبه پايان رسانيد و احساس آنرا در دل خود زنده نمائيد و گناهان خود را باآن بشوئيد . . . همانا تقوا را صيانت كنيد و خود را در صيانت تقوا قراردهيد . و هم میفرمايد : " « اوصيكم عباد الله يتقوی الله فانها حق الله عليكم و الموجبه علیالله حقكم و ان تستعينوا عليها بالله و تستعينوا بها علی الله » " (3) .بندگان خدا ، شما را سفارش میكنم به تقوا ، همانا تقوی حق الهی استبر عهده شما و پديد آورنده حقی است از شما بر خداوند ، سفارش میكنم كهبامدد از خدا به تقوا نائل گرديد و با مدد تقوا به خدا برسيد . پاورقی : 1 - اعراف . 27 2 - خطبه ، . 189 3 - ايضا خطبه . 189 |