" « ان تقوی الله حمت اولياء الله محارمه و الزمت قلوبهم مخافته حتیاسهرت لياليهم و اظمات هواجرهم » " ( 1 ) . تقوای الهی اولياء خدا را در حمايت خود قرار داده آنان را از تجاوز بهحريم منهيات الهی بازداشته است و ترس از خدا را ملازم دلهای آنان قرارداده است ، تا آنجا كه شبهايشان را بيخواب ( به سبب عبادت ) وروزهايشان را بی آب ( به سبب روزه ) گردانيده است . در اينجا علی ( ع ) تصريح میكند كه تقوا چيزی است كه پرهيز از محرماتالهی و هم چنين ترس از خدا ، از لوازم و آثار آن است . پس در اين منطقتقوا نه عين پرهيز است و نه عين ترس از خدا بلكه نيروئی است روحی ومقدس كه اين امور را به دنبال خود دارد . " « فان التقوی : فی اليوم الحرز و الجنه و فی غد الطريق الی الجنه »" ( 2 ) . همانا تقوا در امروز دنيا برای انسان به منزله يك حصار و به منزله يكسپر است ، و در فردای آخرت راه به سوی بهشت است . در خطبه 155 تقوا را به پناهگاهی بلند و مستحكم تشبيه فرموده كه دشمنقادر نيست در آن نفوذ كند . در همه اينها توجه امام معطوف است به جنبه روانی و معنوی تقوی وآثاری كه بر روح میگذارد ، بطوری كه احساس ميل به پاكی و نيكوكاری واحساس تنفر از گناه و پليدی در فرد بوجود میآورد . نمونههای ديگری هم در اين زمينه هست و شايد همين قدر كافی باشد و ذكرآنها ضرورتی نداشته باشد . پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، خطبه . 112 2 - نهج البلاغه ، خطبه . 189 |