" « كلكم راع و كلكم مسئول ، فالامام راع و هو مسؤول ، و المراه راعيهعلی بيت زوجها و هی مسئوله و العبد راع علی مال سيده و هو مسؤول ، الافكلكم راع و كلكم مسئول » " ( 1 ) . همانا هر كدام از شما نگهبان و مسئوليد ، امام و پيشوا نگهبان و مسؤولمردم است ، زن نگهبان و مسؤول خانه شوهر خويش است ، غلام نگهبان ومسؤول مال آقای خويش است ، هان پس همه نگهبان و همه مسؤوليد .در فصل پيش چند نمونه از نهج البلاغه كه نمايشگر ديد علی در مورد حقوقمردم بود ذكر كردم ، در اين شماره نمونههائی ديگر ذكر میكنم . مقدمهمطلبی از قرآن يادآوری میشود : در سوره مباركه " النساء " آيه 58 چنين میخوانيم : " « ان الله يامركم ان تودوا الامانات الی اهلها و اذا حكمتم بينالناس ان تحكموا بالعدل »" . خدا فرمان میدهد كه امانتها را به صاحبانشان برگردانيد و در وقتی كهميان مردم حكم میكنيد ، به عدالت حكم كنيد . طبرسی در مجمع البيان در ذيل اين آيه میگويد : " در معنی اين آيه چند قول است : يكی اينكه مقصود مطلق امانتها است، اعم از الهی و غير الهی ، و اعم از مالی و غير مالی ، دوم اينكه مخاطبحكمرانانند ، خداوند با تعبير لزوم اداء امانت حكمرانان را فرمان میدهدكه به رعايت مردم قيام كنند " سپس میگويد : پاورقی : 1 - صحيح بخاری ، جلد 7 ، كتاب النكاح . |