قسمت قضاء غير از قسمت احتساب بوده است . اصطلاح حسبه و احتساب در مورد امر به معروف و نهی از منكر يك اصطلاحمستحدثی است كه از همان زمانهائی كه دائره احتساب در حكومت اسلامی بهوجود آمد اين كلمه هم به معنای امر به معروف و نهی از منكر استعمال شد والا در قرآن يا اخبار نبوی ( ص ) يا روايات ائمه اطهار ( ع ) اين كلمهدر مورد امر به معروف و نهی از منكر استعمال نشده . نه در اخبار وروايات شيعه اين كلمه به اين معنی ديده میشود و نه در اخبار و رواياتاهل تسنن . در دورههای بعد كه اين كلمه در اجتماع اسلامی برای خود جا پيدا كردتدريجا در اصطلاح فقهاء و علماء هم راه پيدا كرد و بعضی باب امر بهمعروف و نهی از منكررا " باب الحسبه " ناميدند . در ميان علماء شيعهآن مقداری كه من ديده و اطلاع دارم ، از فقهاء ، شهيد اول محمد بن مكیاست كه در كتاب " دروس " رسما تحت عنوان كتاب الحسبه از امر بهمعروف و نهی از منكر نام میبرد ، و از محدثين ، مرحوم فيض كاشانی استدر كتاب " وافی " . ولی مرحوم فيض حسبه را تعميم داده به طوری كهشامل كتاب جهاد و امر به معروف و نهی از منكر و كتاب حدود میشود .صاحب " مجمع البحرين " هم با اينكه تنها درصدد تفسير و شرح لغاتی استكه در قرآن كريم يا احاديث آمده است و همانطوری كه عرض كردم در قرآنكريم و حديث اين ماده به معنی امر به معروف و نهی از منكر نيامده ، درعين حال به ملاحظه اينكه در عصر صاحب " مجمع البحرين " اين ماده به اينمعنی استعمال میشده ، میگويد : " الحسبة هو الامر بالمعروف و النهی عنالمنكر " . |