علم اصول فقه كرد كه میگويند خودش میگفت اگر امين استرآبادی زنده بوداصول من را میپذيرفت . البته مكتب اخباری در اثر اين مقاومتها شكست خورد و الان جز در گوشه وكنارها پيروانی ندارد ، ولی همه افكار اخباريگری كه به سرعت و شدت بعداز پيدايش ملا امين در مغزها نفوذ كرد و در حدود دويست سال كم و بيشسيادت كرد ، از مغزها بيرون نرفته ، الان هم میبينيد خيلیها تفسير قرآنرا اگر حديثی در كار نباشد جايز نمیدانند . جمود اخباريگری در بسياری ازمسائل اخلاقی و اجتماعی و بلكه پارهای مسائل فقهی هنوز هم حكومت میكند .فعلا مجال شرح و بسط نيست . يك چيز كه باعث رشد و نفوذ طرز فكر اخباری در ميان مردم عوام میشودآن جنبه حق به جانب عوامپسندی است كه دارد ، زيرا صورت حرف اينست كهمیگويند ما از خودمان حرفی نداريم ، اهل تعبد و تسليم هستيم ، ما جز قالالباقر ( ع ) و قال الصادق ( ع ) سخنی نداريم ، از خودمان حرف نمیزنيم ،حرف معصوم را میگوئيم . شيخ انصاری در " فرائد الاصول " مبحث برائت و احتياط ، از سيد نعمةالله جزايری كه مسلك اخباری دارد نقل میكند كه میگويد : " آيا هيچعاقلی احتمال میدهد كه در روز قيامت يك بندهای از بندگان خدا را ( يعنیيك اخباری را ) بياورند و از او بپرسند تو چگونه عمل میكردی و او بگويدبه فرمايش معصومين عمل میكردم و هر جا كه كلام معصوم نبود احتياط میكردمو آنوقت يك همچو آدمی را ببرند به جهنم و از آن طرف يك آدم لا قيد وبیاعتنا به سخن معصوم ( يعنی يك نفر اصولی و پيرو مسلك اجتهاد ) را كههر حديثی را به يك بهانه طرد میكند ببرند بهشت ! |