حسن انجام وظيفه باشند . اثر ايمان و تقوا ممكن است خواننده محترم تصور كند كه ما در حسابهای گذشته اثرشگفتانگيز ايمان و تقوا را در اصلاح كارها فراموش كردهايم و مسائل راتنها از دريچه امور معاشی تجزيه و تحليل كردهايم ، عليهذا گفتههای گذشتهفقط در مورد سازمانهای اجتماعی دنيائی صادق است نه در مورد سازمانروحانی كه از افراد منزه و متقی تشكيل شده و سر و كارشان با معنوياتاست . در سازمانهای روحانی روح ايمان و معنويت جای نظم و تشكيلات وسازمان مرتب و هر نوع محكم كاری را میگيرد . عرض میكنم چنين نيست . من به اثر شگفتانگيز ايمان و تقوا معترفم .ايمان و تقوا بسياری از مشكلات را حل میكند و جای بسياری از محكمكاريهارا میگيرد . اگر چنين بودجهای با همين آزادی و بدون مسؤوليت و دفتر وحساب و بيلان در اختيار يك سازمان غير روحانی بگذارند معلوم میشود چهخبر است . در سازمانهای دولتی با همه تشكيلات طويل و عريض و مسؤوليتهاو مجازاتها و محاكم ، و با اين همه رسيدگيها و بازرسيها ، باز هر روزمیبينيم كه پروندههای اختلاس چند صد ميليونی در دادگستری مطرح است .قدرت دين و معنويت است كه با اين همه بینظمی و بیحسابی ، روحانيت مارا نگهداری كرده و مانع متلاشی شدنش شده است . در محيط مقدس روحانيت ، زعمائی مانند مرحوم حاج شيخ مرتضی انصاریپيدا شدهاند كه به قول خود او به وجوهات به آن چشم نگاه |