همين بودجه مستقل و اتكاء به عقيده مردم است كه سبب شده در مواقعزيادی با انحراف دولتها معارضه كنند و آنها را از پای درآورند . ولی ازطرف ديگر نقطه ضعف روحانيت شيعه نيز همين است . روحانيين شيعه اجبارو الزامی ندارند كه از دولتها اطاعت كنند اما ناگزيرند سليقه و عقيدهعوام را رعايت كنند و حسن ظن آنها را حفظ نمايند . غالب مفاسدی كه درروحانيت شيعه هست از همين جا است . روحانيت شيعه و روحانيت سنی اگر روحانيت ايران را با روحانيت مصر و زعامت دينی " جامع ازهر "مقايسه كنيم میبينيم كه هر كدام از اين دو از نظر سازمان ، امتيازی برديگری دارد . در مصر به علل خاصی ، كه مهمترين آنها نداشتن بودجه مستقل و ديگر طرزتفكری است كه درباره اولی الامر دارند ، رئيس جامع ازهر با انتخابرئيس جمهور تعيين میگردد . رئيس جامع از هر در مصر از اين نظر ماننددادستان كل كشور است در تشكيلات دولتی ما كه با فرمان شخص اول مملكتتعيين میشود . اما در روحانيت ايران چنين چيزی نيست ، بلكه اگر تمايلمقامات دولتی نسبت به رياست و زعامت شخصی محرز گردد موجب شكست وسقوط او خواهد بود . در سه سال پيش در يكی از روزنامهها عكس علامه شيخ محمود شلتوت مفتیاعظم و رئيس جامع ازهر را در اطاق كار خودش ديدم در حالی كه بالای سرشعكس جمال عبدالناصر بود . در ايران ممكن نيست حتی در اطاق محقر يكطلبه كسی عكس يكی از مقامات را ببيند . زعيم |