معلوم خواهد شد كه اين دستور چه دستور بزرگی است و چقدر بايد از حادثهعاشورا و از دستوری كه درباره آن رسيده استفاده كرد . اما اينكه امام حسين چرا قيام كرد ؟ اين را سه جور میتوان تفسير كرد .يكی اينكه بگوئيم قيام امام حسين يك قيام عادی و معمولی بود و العياذبالله برای هدف شخصی و منفعت شخصی بود . اين تفسير است كه نه يك نفرمسلمان به آن راضی میشود و نه واقعيات تاريخ و مسلمات تاريخ آن راتصديق میكند . تفسير دوم همان است كه در ذهن بسياری از عوام الناس وارد شده كه امامحسين كشته شد و شهيد شد برای اينكه گناه امت بخشيده شود . شهادت آنحضرت به عنوان كفاره گناهان امت واقع شد ، نظير همان عقيدهای كهمسيحيان درباره حضرت مسيح پيدا كردند كه عيسی به دار رفت برای اينكهفدای گناهان امت بشود . يعنی گناهان اثر دارد و در آخرت دامنگير انسانمیشود ، امام حسين شهيد شد كه اثر گناهان را در قيامت خنثی كند و بهمردم از اين جهت آزادی بدهد . در حقيقت مطابق اين عقيده بايد گفت امامحسين عليه السلام ديد كه يزيدها و ابن زيادها و شمر و سنانها هستند اماعدهشان كم است ، خواست كاری بكند كه بر عده اينها افزوده شود ، خواستمكتبی بسازد كه از اينها بعدا زيادتر پيدا شوند ، مكتب يزيد سازی و ابنزياد سازی بگرد كرد . اين طرز فكر و اين طرز تفسير بسيار خطرناك است .برای بیاثر كردن قيام امام حسين و برای مبارزه با هدف امام حسين و برایبیاثر كردن و از بين بردن حكمت دستورهائی كه برای عزاداری امام حسينرسيده هيچ چيزی به اندازه اين طرز فكر و اين طرز تفسير مؤثر نيست . باوركنيد كه يكی از علل ( گفتم |