ترك كرده و يا مرتكب منكر شده خودش منصرف و نادم و پشيمان نشده باشد. مسئله ديگری كه باز بحث میكنند مراتب و درجات امر به معروف و نهیاز منكر است كه در اخبار و احاديث به طور كلی وارد شده كه سه درجه و سهمقام دارد : مرتبه قلب ، مرتبه زبان ، مرتبه دست . فقهاء هم اين سهمرتبه را تشريح كرده و تفصيل دادهاند و گفتهاند در درجه اول مسلمان بايددر قلب خود نسبت به خلاف كاريها و ترك واجبات الهی و ارتكاب منهياتدينی تنفری احساس نمايد ، و كمترين مظهری كه اين تنفر قلبی میتواندداشته باشد يك عمل منفی است يعنی و ترك معاشرت ، و همچنين است اظهارتأسف و تكدر با قيافه . در مرتبه زبان هم بايد اول از طريق پند و نصيحتو نرمی وارد شد و اگر فائده نكرد سخنان درشت و با خشونت به كار بردهشود . برای مرتبه يد و عمل هم مراتبی ذكر كردهاند و غالبا متوجه اين قضيهشدهاند كه گاهی احتياج میافتد به اينكه اعمال زور و عنف بشود و بسامیشود صدمهای برطرف وارد شود و جراحتی بردارد ، و يا آنكه احيانا ممكناست منجر به قتل كسی بشود . به اينجا كه میرسد فقهاء به اصطلاح توقفمیكنند و میگويند اين ديگر وظيفه عامه مردم نيست . عامه حق ندارند ازپيش خود دست به اينگونه كارها بزنند . اين مرتبه امر به معروف و نهیاز منكر وظيفه حاكم شرعی و يا كسی است كه از طرف حاكم شرعی اجازه ودستور اين كار را داشته باشد . اگر به عامه مردم اجازه اين كارها دادهشود مستلزم هرج و مرج در اجتماع میشود . مسائل ديگری هم معمولا در ذيل مبحث امر به معروف و نهی از |