نمیشوند . خوب استفادهای كردند كه چنين سنتی برقرار كردند . حالا در اينقسمت چه جور عمل میشود آن ديگر بستگی دارد به وضع گوينده و شايستگی او .او میتواند اصول عقايد بگويد ، معالم دين را بگويد ، موعظه كند ، مردم رابه حلال و حرام آگاه كند ، مصالح دين و دنيای مردم را بگويد . مردم به هرحال از بركت حسين بن علی آمادهاند . اين ديگر بستگی دارد به اينكهگوينده شايستگی بيان اين حقايق را داشته باشد يا نداشته باشد . حالا كه اين جور است پس بايد درباره اين قضيه فكر كرد و نقائص آن رااصلاح كرد ، هم از جنبه مرثيه خوانی و هم از جنبه ارشاد و هدايت مردم . ضرورت اصلاح وضع مرثيه خوانی از جنبه اول بايد كسانی كه مرثيه خوانی میكنند توجه داشته باشند بهفلسفه قيام سيدالشهداء و به فلسفه دستوراتی كه ائمه اطهار درباره عزاداریدادهاند . بیجهت د ستوری ندادهاند . بايد فلسفه قيام سيدالشهداء و همفلسفه عزاداری آن حضرت را به مردم بگويند و مردم را آگاه كنند . بايدمكرر اين مطلب را بگويند ، نه يك بار و دوبار و ده بار و صد بار ،هميشه بايد به گوش مردم خوانده شود . بايد گويندگان بصيری باشند تابتوانند حقايق نهضت حسينی را بگويند نه اينكه معلوماتشان منحصر باشد بهجنگ مرحوم آقا ، يا مأخذ و مدركشان - به اصطلاح خود اهل منبر - لسانالذاكرين و صدر الواعظين باشد ، حرفهائی باشد كه از يكديگر شنيدهاند .میگويند فلانی اين مطلب را از كجا نقل میكرد ؟ جواب میدهند از |