سهولت اطاعت میكند . آنكس كه بر مركب چموش هوا و هوس و شهوت و حرص و طمع و جاهطلبیسوار است و تكيه گاهش اين امور است زمام اختيار از دست خودش گرفتهشده و به اين امور سپرده شده ، ديوانهوار به دنبال اين امور میدود ، ديگرعقل و مصلحت و مال انديشی در وجود او حكومتی ندارد ، و اما آنكهتكيهگاهش تقوا است و بر مركب ضبط نفس سوار است عنان اختيار در دستخودش است و به هر طرف كه بخواهد در كمال سهولت فرمان میدهد و حركتمیكند . در خطبه 189 میفرمايد : « فان التقوی فی اليوم الحرز و الجنة ، و فی غدالطريق الی الجنة » . يعنی تقوا در امروزه دنيا برای انسان به منزله يكحصار و بارو و به منزله يك سپر است و در فردای آخرت راه بهشت است .نظير اين تعبيرات زياد است ، مثل تعبير به اينكه « ان التقوی دار حصنعزيز ، و الفجور دار حصن ذليل ، لا يمنع اهله ، و لا يحرز من لجأ اليه »( خطبه 155 ) كه تقوا را به پناهگاهی بلند و مستحكم تشبيه فرموده است .اين مقدار كه گفته شد برای نمونه بود كه معنای واقعی و حقيقت تقوا ازنظر اسلام شناخته شود و معلوم شود كه واقعا چه كسی شايسته است كه به اومتقی و با تقوا گفته شود . معلوم شد كه تقوا حالتی است روحی در انسان كهبرای روح حالت حصن و حصار و حرز و اسلحه دفاعی و مركب رام و مطيع رادارد و خلاصه يك قوت معنوی و روحی است . |