را تأمين و تحصيل نمايد . در وضع و شرايط حاضر ، روحانيين شهرستانهاچارهای ندارند از اينكه روحانيت را حرفه و مسجد را محل كسب و كار خودقرار دهند . اگر اين وضع اصلاح شود هيچ شخصی مستقيما با مردم سر و كار نخواهد داشت، مراجع عاليقدر تقليد آزاد خواهند گشت ، مساجد از صورت دكه كسب ،خارج و به اين وضع تأسفآور مساجد خاتمه داده خواهد شد . ديگر در مساجدبزرگ و جامعهائی مانند جامع گوهرشاد دهها نفر هر كدام در گوشهای اقامهجماعت نخواهند كرد و مورد اعتراض هر آدم فهميدهای نخواهد شد ، ديگرجائی برای اين سؤال باقی نخواهد ماند كه چرا نماز جماعت در ميان اهلتسنن مظهر شوكت و جلال ، و در ميان اهل تشيع مظهر تفرقه و اختلاف است ؟! معيشت كار معيشت را نمیتوان ساده گرفت ، يك ركن از اركان اساسی حيات است، اگر مختل باشد در ساير شؤون حيات اثر میگذارد . از جمله مختصات اسلام ، اين است كه نقش مؤثر امر معاش را به دقتمورد توجه قرار داده است تا آنجا كه برخی پنداشتهاند اسلام نظريه زير بنابودن اقتصاد را گردن نهاده است . مكتب واقع بين و واقعگرای اسلام ،اقتصاد را زير بنا نمیداند ، اما نقش اساسی آن را نيز ناديده نمیگيرد .اسلام اصلاح امر معاش را در همه سازمانهای بزرگ و كوچك اجتماعی شرط لازممیشمارد نه شرط كافی . اينست كه میگوئيم : كار معيشت را نمیتوان سادهگرفت ، يك ركن از اركان اساسی حيات |