آسمانی خود چيزی جز يك رشته خيالات و آرزوها نمیدانستند و دنبال گمان ووهم میرفتند . حديث امام صادق ( ع ) درباره تقليد ممنوع در ذيل اين آيه اين حديث است كه شخصی به حضرت صادق ( ع ) عرض میكندكه عوام و بیسوادان يهود راهی نداشتند جز اينكه از علماء خود هر چهمیشنوند قبول كنند و پيروی نمايند . اگر تقصيری هست ، متوجه علماء يهوداست . چرا قرآن عوام الناس بيچاره را كه چيزی نمیدانستند و فقط ازعلماء خود پيروی میكردند مذمت میكند ؟ چه فرقی بين عوام يهود و بين عوامما هست ؟ اگر تقليد و پيروی عوام از علماء مذموم است پس عوام ما نيزكه از علماء ما پيروی میكنند بايد مورد ملامت و مذمت قرار گيرند . اگرآنها نمیبايست قول علماء خود را بپذيرند اينها نيز نبايد بپذيرند .حضرت فرمود : « بين عوامنا و علمائنا و بين عوام اليهود و علمائهم فرقمن جهة و تسوية من جهة : اما من حيث استووا فان الله قد ذم عوامنابتقليدهم علمائهم كما قد ذم عوامهم . و اما من حيث افترقوا فلا » . يعنیعوام و علماء ما و عوام و علماء يهود از يك جهت فرق دارند و از يكجهت مثل هماند . از آن جهت كه مثل هم میباشند ، خداوند عوام را نيز بهآن نوع تقليد از علماء مذمت كرده و اما از آن جهت كه فرق دارند نه .آن شخص عرض كرد : يا ابن رسول الله توضيح بدهيد . فرمود : عوام يهودعلماء خود را در عمل ديده بودند كه صريحا دروغ میگويند ، از رشوه پرهيزندارند ، احكام و قضاءها را به خاطر رودربايستیها و رشوهها تغيير |