حركت كنند و در صرف بيتالمال در راه آقائی خود و يا باز گذاشتن دستكسان و خويشان و مخصوصا آقازادگان گرام در بيتالمال و امثال اينها است.بعد امام ( ع ) فرمود : « و هم بعض فقهاء الشيعة لا جميعهم » . يعنیكسانی كه دارای اين فضائل و ملكات عاليه باشند بعضی از فقهاء شيعه هستندنه همه آنها . اين حديث به اعتبار جملههای آخرش يكی از مدارك مسألهاجتهاد و تقليد است . پس معلوم شد هر كدام از اجتهاد و تقليد بر دو قسم است : مشروع وممنوع . چرا تقليد ميت جايز نيست ؟ مسألهای ما در فقه داريم كه از مسلمات فقه ما است ، و آن اينكه تقليدميت ابتداء جايز نيست . تقليد ميت اگر جايز باشد فقط در ادامه دادنتقليد كسی است كه در زمان حياتش از او تقليد میكردهاند و حالا مرده است. تازه ، ادامه دادن تقليد ميت هم بايد با اجازه و تصويب مجتهد حی باشد. من به ادله فقهی اين مسأله كاری ندارم ، همينقدر میگويم بسيار فكراساسی است اما به شرط اينكه هدف اين مسأله روشن شود . فائده اول اين فكر اينست كه وسيلهای است برای بقاء حوزههای علمی دينیكه ادامه پيدا كند و علوم اسلامی محفوظ بماند ، نه تنها محفوظ بماند بلكهروز بروز پيش برود و تكامل پيدا كند و مشكلات حل نشده حل شود .اينطور نيست كه همه مشكلات ما در قديم به وسيله علماء حل شده و |