میكردهاند كه به آب چركين طشت لباسشوئی ، هنگام منتهای ضرورت و احتياج، اندكی از آن استفاده میكردهاند . در ميان محصلين علوم دينيه هموارهافرادی بوده و هستند كه با زهد و قناعت و مناعت بینظيری زندگی كرده ومیكنند ، حتی استادان و همدرسان و نزديكترين دوستان خود را از فقر خودبیخبر میگذارند . مصداق اين آيه كريمه هستند : « يحسبهم الجاهل اغنياء منالتعفف »( 1 ) . ارزش نظم و نظام و سازمان ما معترفيم كه هيچ چيزی جای تقوا و ايمان را نمیگيرد ، و ايمان و تقوابسياری از كمبودها را جبران میكند ، ولی از طرف ديگر بنا نيست كه وايمان و تقوا را جانشين همه چيز بدانيم . از هر چيزی فقط اثر خودش رابايد انتظار داشت . نه معنی ، جای ماده را به طور كامل پر میكند و نهماده ، جای معنی را . در ميان معنويات هم هيچكدام جای ديگری را به طوركامل پر نمیكند . مثلا نه علم میتواند جانشين ايمان بشود و نه ايمانمیتواند جانشين علم گردد . نظم و انضباط و تشكيلات هم يكی از اصول مقدس زندگی بشری است . اگرمیبينيم كه معنويت و ايمان ، بعضی از مفاسد بینظمی و بیانضباطی را ازبين برده باشد توجه داشته باشيم كه بینظمی و بیتشكيلاتی معيشت روحانيين ،و به مقياس بيشتری اركان ايمان و معنويت را متزلزل كرده و محيط فاسد بهوجود آورده است .پاورقی : 1 - سوره بقره ، آيه 273 : [ از بس عفت میورزند شخصی كه از وضع آناناطلاع ندارد چنين پندارد كه آنها اغنيا هستند ] . |