و هر مرضی پيدا كرديد علاجش آب سرد است ، فكر نمیكنند كه اين دستورمخصوص حال آن مريض بوده نه همه مريضها . ايضا معروف است كه بعضی اخباريها دستور میدادند كه به كفن ميتشهادتين بنويسند و به اين صورت بنويسيد اسماعيل يشهد ان لا اله الا اللهيعنی اسماعيل شهادت میدهد به وحدانيت خدا حال چرا شهادت را به ناماسماعيل بنويسند ، زيرا در حديث وارد شده كه حضرت صادق ( ع ) در كفنفرزندشان اسماعيل به اين عبارت نوشته بودند . اخباريين فكر نمیكردند كه در كفن اسماعيل كه اينطور مینوشتند چون اسماو اسماعيل بود . حالا كه مثلا حسن قلی بك مرده چرا اسم خودش را ننويسيمو اسم اسماعيل را بنويسيم ؟ ! اخباريين میگفتند اينها ديگر اجتهاد واعمال نظر و اتكاء به عقل است . ما اهل تعبد و تسليم و قال الباقر ( ع )و قال الصادق ( ع ) میباشيم ، از پيش خود دخالت نمیكنيم . تقليد ممنوع اما تقليد : تقليد بر دو قسم است : ممنوع و مشروع . يك نوع تقليداست كه به معنای پيروی كوركورانه از محيط و عادت است كه البته ممنوعاست و آن همان است كه در آيه قرآن به اين صورت مذمت شده : « انا وجدنا آباءنا علی امة و انا علی آثارهم مقتدون »(1) . اينكه گفتمتقليد بر دو قسم است : ممنوع و مشروع ، مقصود از تقليد ممنوع تنها اينتقليد كه تقليدپاورقی : 1 - سوره زخرف ، آيه 23 : [ ما پدران خود را بر يك راهی يافتهايم وخود نيز به آثار آنان اقتدا میكنيم ] . |