كوركورانه از محيط و عادت آباء و اجداد است نيست ، بلكه میخواهم بگويمهمان تقليد جاهل از عالم و رجوع عامی به فقيه بر دو قسم است : ممنوع ومشروع . اخيرا از بعضی مردم كه در جستجوی مرجع تقليد هستند گاهی اين كلمه رامیشنوم كه میگويند میگرديم كسی را پيدا كنيم كه آنجا " سر بسپاريم " .میخواهم بگويم تقليدی كه در اسلام دستور رسيده " سر سپردن " نيست ، چشمباز كردن و چشم بازداشتن است . تقليد اگر شكل " سر سپردن " پيدا كردهزارها مفاسد پيدا میكند . در اينجا حديث مفصلی كه در اين زمينه هست و نوشتهام ، برای شما از رومیخوانم . جمله معروف « و اما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظالدينه مخالفا علی هواه مطيعا لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه » ( 1 ) كه ازجمله سندهای تقليد و اجتهاد است جزء همين حديث است و شيخ انصاریدرباره اين حديث میگويد : آثار صدق از آن نمايان است . اين حديث در ذيل اين آيه كريمه است : « و منهم اميون لا يعلمونالكتاب الا امانی و ان هم الا يظنون »( 2 ) . اين آيه در مقام مذمت عوامو بیسوادان يهود است كه از علماء و پيشوايان دين خود پيروی و تقليدمیكردند ، و دنباله آياتی است كه روش ناپسند علماء يهود را ذكر میكند .میفرمايد يك عده آنها همان مردم بیسواد و نادان بودند كه از كتاب پاورقی : 1 - [ و اما هر يك از فقهاء كه خوددار و حافظ دين خود و مخالف هواینفس و مطيع فرمان مولای خود باشد عوام حق دارند از او تقليد كنند ] .2 - سوره بقره ، آيه . 78 |