وارد شده : « لو علمتم ما فی طلب العلم لطلبتموه و لو بسفك المهج وخوض اللجج » ( 1 ) . يعنی اگر میدانستيد در نتيجه طلب و تحصيل علم بهچه سعادتهائی میرسيد ، به دنبال آن میرفتيد ولو به اينكه خون شما در اينراه ريخته شود و يا مستلزم اين باشد كه به درياها وارد شويد و اقيانوسهابپيمائيد . حديث چهارم : جملهای از رسول اكرم ( ص ) روايت شده به اين عبارت :« الحكمة ضاله المؤمن يأخذها اينما وجدها » ، يا به اين تعبير : « كلمةالحكمة ضالة المؤمن فحيث وجدها فهو احق بها » ( 2 ) يعنی حكمت گمشدهمؤمن است ، و هر كس كه چيزی گم كرده آن را در هر نقطه كه پيدا كند معطلنمیشود و برمیدارد . " حكمت " يعنی سخن و مطلب محكم و متقن و منطقی ودرست ، يعنی دريافت حقيقت . هر قانون و قاعدهای كه با حقيقت وفق دهدو ساخته وهم و تخيلات نباشد " حكمت " است . علی ( ع ) میفرمايد :« الحكمة ضالة المؤمن فاطلبوها و لو عند المشرك تكونوا احق بها و اهله »حكمت گمشده مؤمن است پس او را بجوئيد و بيابيد هر چند در نزديك نفرمشرك باشد . شما كه مؤمن هستيد ، به آن علم و حكمت سزاوارتريد و شايستهآن میباشيد . و هم آن حضرت فرموده : « الحكمة ضالة المؤمن فخذ الحكمة ولو من اهل النفاق » ( 3 ) . باز هم از اين تعبيرات زياد داريم . خلاصه همه اينها اينست كه در فراگرفتن علم ، يگانه شرط اينست كه آن علم درست و صحيح و مطابق با پاورقی : 1 - بحار ، ج 2 ص 177 ، با كمی اختلاف در تعبير . 2 - بحار الانوار ، ج 2 ص . 99 3 - نهجالبلاغه ، حكمت 80 [ حكمت ، گمشده مؤمن است . آن را بگير ولواز اهل نفاق ] . |