الامر بالمعروف و النهی عن المنكر و اعلاها و اتقنها و اشدها تأثيرا خصوصابالنسبة الی رؤساء الدين هو ان يلبس رداء المعروف واجبه و مندوبه وينزع رداء المنكر محرمه و مكروهه ، و يستكمل نفسه بالاخلاق الكريمة ، وينزهها عن الاخلاق الذميمة " . يعنی آری ، از بزرگترين امر به معروف و نهی از منكرها و بالاترين آنهاو پايه دارترين آنها و مؤثرترين آنها خصوصا نسبت به زعماء دينی ( كهمردم به آنها و عمل آنها مینگرند ) اينست كه عملا جامه كار نيك بپوشد ودر كارهای خير ، چه واجب و چه مستحب عملا پيشقدم باشد ، جامه زشتكاری رااز اندام خود دور كند ، نفس خويش را به اخلاق عالی تكميل كند و اخلاقزشت را از خود دور نگهدارد . بعد میفرمايد : فان ذلك منه سبب تام لفعلالناس المعروف و نزعهم المنكر ، خصوصا اذا اكمل ذلك بالمواعظ الحسنةالمرغبة و المرهبه ، فان لكل مقام مقالا ، و لكل داء دواء ، و طب النفوسو العقول اشد من طب الابدان . يعنی امر به معروف و نهی از منكر از طريقحسن عمل ، سبب مؤثر و كاملی است و ممكن نيست بیاثر بماند ، خصوصا اگربه پند و اندرزهای خوب زبانی ضميمه شود كه هر مقامی سخنی را ايجابمیكند و هر دردی دوائی دارد . بهداشت و معالجه روح مردم مشكلتر و پرپيچو خمتر ا ست از معالجه بدن آنها . در آخر ، سخن خود را به اين جمله ختممیكند : نسال الله التوفيق لهذه المراتب يعنی از خدا مسئلت مینمائيم كهما را برای رسيدن به اين درجات موفق بدارد . علی ( ع ) میفرمايد " « من نصب نفسه للناس اماما فليبدأ بتعليم نفسهقبل تعليم غيره و ليكن تاديبه بسيرته قبل تأديبه بلسانه ، و معلم نفسه ومودبها » |