منكر از طرف فقهاء عنوان میشود كه در حقيقت از اين باب نيست ، بابجداگانهای است ، از قبيل اينكه حدود و تعزيرات را چه كسی بايد انجامدهد ؟ آيا در زمان غيبت امام اين وظيفه متوجه فقهاء است يا نه ؟ . "حدود " عبارت است از مجازاتهائی كه از طرف شارع اسلام حد و اندازهاشبرای همه معين شده مثل حد دزدی و حد زنا . و " تعزيز " عبارت است ازمجازاتهايی برای خلافكاريهائی كه شارع اسلام برای آن خلافكاريها مجازاتهائیدر حد و ميزان معينی قرار نداده و آن را در هر موردی به نظر شخص حاكمقرار داده كه بر حسب علل و عوامل مختلفی كه در هر موضوع هست هر اندازهمیداند و مصلحت اقتضا میكند آن را تعيين كند . حدود و تعزيرات هم مثل امر به معروف و نهی از منكر برای اين جهتتشريع شده كه جلو منكرات گرفته شود و كارهای خوب تأييد و تقويت شود .اين بود خلاصه مطالبی كه در اطراف آنها معمولا بحث میشود و ضمنا ازهمين مختصر معلوم میشود كه طرز بحث و بيان در اطراف اين مطلب چگونهبوده است . آنچه من میخواهم در حاشيه اين مطلب صحبت كنم اشاره مختصری است بهتاريخچه امر به معروف و نهی از منكر در اسلام از لحاظ عمل ، يعنی مسلمينچگونه و به چه نحو با اين اصل روبرو شدند ؟ و چه جور عمل كردند و اجرانمودند ؟ . در پايان ، بحث مختصر ديگری اضافه خواهم كرد . |