میشود كه افرادی كه نه علم دارند و نه ايمان ، به منظور استفاده ازمزايای اين لباس به اين صورت در میآيند و موجب آبروريزی میگردند .در حوزههای علوم دينی ادبيات عرب خوانده میشود ، اما با متد غلطی .نتيجه طلاب علوم دينی پس از سالها تحصيل ادبيات عرب با آنكه قواعدزبان عرب را ياد میگيرند خود زبان عرب را ياد نمیگيرند ، نه میتوانندبا آن تكلم كنند و نه میتوانند از عربی فصيح استفاده كنند يا به عربیفصيح بنويسند . افراط در مباحثه و شيوع علم اصول در عين اينكه يك نوع قدرت و هوشياریدر انديشه طلاب ايجاد میكند يك نقص دارد ، و آن اينست كه طرز تفكرطلاب را از واقع بينی در مسائل اجتماعی دور میكند ، و به واسطه اينكه حتیمنطق تعقلی ارسطوئی نيز به قدر كافی تحصيل و تدريس نمیشود ، روش فكریطلاب بيشتر جنبه جدلی و بحثی دارد . و اين بزرگترين عاملی است كه سببمیشود طلاب در مسائل اجتماعی واقع بينی نداشته باشند . مهمترين نقصی كه در دستگاه رهبری دينی ما فعلا به وجود آمده مربوط بهبودجه و معاش و نظام مالی و طرز ارتزاق روحانيين است . مسئله بودجه در اينكه معاش روحانيين بهتر است از چه راه تأمين شود چند نحو میتواننظر داد : الف - عقيده بعضی اينست كه روحانيت بودجه مخصوص نمیخواهد ، افرادروحانی بايد مانند ساير طبقات مردم كار و شغل و منبع |