كنيد از لحاظ معانی خيلی ساده و بسيط میبينيد ، اما همينكه میرسيد بهاسلام ، يكمرتبه يك جهش میبينيد . خطبههائی و كلماتی از دوره جاهليت ازاكثم بن صيفی و ازقس بن ساعده ايادی خطيب معروف عرب نقل شده است .وقتی نگاه میكنيد میبينيد خيلی بسيط است . همينكه وارد میشويد به اسلامخطابههای رسول اكرم را میبينيد میبينيد طور ديگری است ، معانی ديگری دركار آمده است ، معارفی هست ، معنويتی هست ، مسائل اجتماعی هست ،حكمتهای بزرگ است ، مسائل اخلاقی هست ، و اينها در خطابههای جاهليتوجود نداشته است . اسلام در هر سه قسمت تأثير كرد بديهی است وقتی كهقرآن كريم خود نمونه اعجاز بيان و فصاحت و بلاغت باشد و بيان را يكی ازبزرگترين نعمتهای الهی بشمارد : " « الرحمن 0 علم القرآن 0 خلق الانسان 0علمه البيان »و وقتی كه در اولين آيات نازل بر پيغمبر از قلم و كتابتو نويسندگی نام ببرد : « اقرأ باسم ربك الذی خلق 0 خلق الانسان من علق 0اقرأ و ربك الاكرم 0 الذی علم بالقلم 0 علم الانسان ما لم يعلم » خواهناخواه هم در خطابه و بيان تحول به وجود میآيد و هم فن كتابت رايج وشايع میگردد . بیجهت نبود كه مسلمين ، علوم زبان و بالاخص علم فصاحت وبلاغت را با قواعد مخصوصش ابتكار و ابداع كردند . به علاوه شخص رسول اكرم و همچنين علی عليه السلام اول خطيب به شمارمیروند . فعلا مجال نيست كه به عنوان نمونه ، از كلمات آنها چيزی بخوانمو مخصوصا با كلمات عرب جاهلی مقايسه كنم . |