نتيجه يعنی هدايت يافتن بايد به دست آيد ، و اما وسيلهای كه بايد از آناستفاده شود برای هميشه و همه جا تعيين نشده و قابل تعيين و اندازهگيریهم نيست . در آيه كريمه میفرمايد : " « قوا انفسكم و اهليكم نارا و قودها الناسو الحجاره »" . ( 1 ) يعنی خودتان و خاندانتان را از آتشی كه آتشگيرهاش آدم است و سنگ ، حفظ كنيد . خود نتيجه را میخواهد ، بهوسيله كار ندارد . در اسلام برای هدايت و رهبری ، يك شكل صد در صد معين ترسيم نشده كههمه اجزاء و مقدمات و مقارنات و شرائط و موانع در نظر گرفته شده باشد .و اساسا قابل تعيين و ترسيم و اندازهگيری نيست ، چون متفاوت است .رهبری مردم مثل نماز يك امر تعبدی و يكنواخت نيست ، يا فیالمثل از نوعورد خواندن و منتر خواندن نيست كه طرف يك وردی حفظ است برایعقرب زدگی و يا مارزدگی ، و هر عقرب زده يا مار زده را كه بياورند اوهمان ورد معين را كه حفظ كرده میخواند . نسبيت و موقت بودن وسيلهها يك چيز در يك جا وسيله هدايت است و بسا هست همان چيز در جای ديگروسيله گمراهی و ضلالت باشد . منطقی كه يك پيرزن را مؤمن میكند اگر درمورد يك آدم تحصيلكرده به كار برده شود او را گمراه میكند . يك كتابدر يك زمان متناسب ذوق عصر و ذوق زمان و سطحپاورقی : 1 - سوره تحريم ، آيه . 6 |