چرخ بدهد حرام است ، زيرا لباس شهرت میشود و لباس شهرت حرام است .در اينجا جمود اخباريگری حكم میكند كه بگوئيم در متن اين حديث دستورتحت الحنك انداختن رسيده و ديگر فضولی است كه ما در اطراف آن حرفبزنيم و نظر بدهيم و اجتهاد كنيم . ولی فكر اجتهادی میگويد ما دو دستورداريم : يكی دستور احتراز از اشعار مشركين كه روح مضمون اين حديث است ،و يكی دستور ترك لباس شهرت . در ايامی كه آن شعار در دنيا موجود بودهو مسلمانها از آن شعار احتراز میكردهاند ، بر همه واجب بوده كه تحتالحنك بيندازند ، ولی امروز كه آن موضوع از بين رفته و از شعار بودنخارج شده و در عمل هيچكس تحت الحنك نمیاندازد ، اگر كسی اين كار رابكند مصداق لباس شهرت است و حرام است . اين يك نمونه بود كه خواستمعرض كنم . امثال اين زياد است . از وحيد بهبهانی نقل شده كه فرمود يك وقت هلال ماه شوال به تواترثابت شد . اينقدر افرادی آمدند و گفتند ما ماه را ديديم كه برای من يقينحاصل شد . من حكم كردم كه امروز عيد فطر است . يكی از اخباريين به مناعتراض كرد كه تو خودت نديدهای و اشخاص مسلم العدالة هم شهادتندادهاند ، چرا حكم كردی ؟ گفتم متواتر است و از تواتر برای من يقينپيدا شد . گفت در كدام حديث وارد شده كه تواتر حجت است ؟ ! ايضا وحيد میگويد : جمود اخباريها به اين حد است كه اگر فرضا مريضیرفته باشد پيش يكی از ائمه و آن امام به او فرموده باشد آب سرد بخور ،اخباريها به همه مريضهای دنيا خواهند گفت هر وقت مريض شديد |