بازرگانان . سومی عبادت آزادگان است « فتلك عبادش الاحرار » ( 1 ) .انسان حر و آزاده در منطق علی ( ع ) حتی به بهشت و جهنم بستگی ندارد ،از بهشت و جهنم هم آزاد است ، فقط به خدای خودش بستگی دارد .گواينكه قصد داشتم يك جلسه را به جمعآوری آنچه كه تا به حال گفتيم ،اختصاص دهم و همه مطالب را يك جا جمع كنم و انسان نمونه اسلام را يكجانشان دهم ولی در ضمن همه اين مكتبها كه شرح دادم ، نظر اسلام را بيان كردم. معلوم شد كه اسلام اولا تك ارزشی نيست ، چشمی دارد كه همه جا را میبيند، آنچه را كه فلاسفه گفتهاند ، اسلام پيش از فلاسفه گفته است ، آنچه را كهعرفا ديدهاند اسلام بهتر ديده است ، و آنچه را كه مكتب محبت گفته استاسلام بيشتر گفته ، آنچه را كه مكتب قدرت ديده است ، اسلام بهتر ديده وآنچه كه مكتب [ اشتراكی ] گفته ، اسلام بهتر ديده و آنچه را كه مكتبآزادی ديده ، اسلام بهتر ديده است و در عين حال نقاط ضعف هيچ يك ازاينها را ندارد . منطق بسيار مشخص و بسيار روشن به ما نشان میدهد كهاسلام مكتب [ جامع و كامل ] است . اينهاست كه به ما ثابت میكند اسلاماز طرف خداست . مگر نه اين است كه اين مكتبهائی را كه گفتيم ، همه را نوابغ درجه اولدنيا گفتهاند و ارائه داشتهاند ولی میبينيم همگی در مقابل مكتب اسلامرنگ میبازند . پ يغمبر هر چه نابغه بود تازه نابغهای كه به " مكتبنرفت و خط ننوشت " محال و ممتنع بود كه يك مغز خودش بتواند اينگونهحرف بزند ، معلوم است كه از پاورقی : . 1 نهجالبلاغه ، حكمت . 237 |