چون " الشيعة من شايع عليا " ( 1 ) شهيد [ اول ] در لمعه به مناسبتیاين حرف را میگويد و ديگران هم اين را گفتهاند : شيعه يعنی كسی كه علیرا مشايعت كند ، يعنی انسان با " لفظ " شيعه نمیشود ، با " حرف "شيعه نمیشود ، با " حب و علاقه فقط " شيعه نمیشود ، پس با چه چيز شيعهمیشود ؟ با مشايعت ، مشايعت يعنی همراهی . وقتی كسی میرود ، شما پشتسر و همراه او میرويد ، اين را " مشايعت " میگويند ، شيعه علی يعنیمشايعت كننده عملی علی . پس دو راه شناخت انسان كامل و همچنين فائده بحث از آن را دانستيم .بنابراين ، مسئله انسان كامل يك بحث فلسفی و علمی [ محض ] نيست كه [فقط ] اثر علمی داشته باشد . اگر انسان كامل اسلام را از راه بيان قرآن [و سنت ] و از راه شناخت پروردههای كامل قرآن نشناسيم ، نمیتوانيم راهیرا كه اسلام معين كرده ، برويم و يك مسلمان واقعی و درست باشيم و همچنينجامعه ما نمیتواند يك جامعه اسلامی باشد . پس ضرورت دارد انسان كامل وعالی و متعالی اسلام را بشناسيم . فرق " كمال " و " تمام " اينجا يك سؤال مطرح است كه اصلا معنی ( كامل ) چيست ( 1 ) ؟ انسانكامل يعنی چه ؟پاورقی : . 1 متن لمعه ، كتاب الوقف . . 1 بعضی چيزها خيلی واضح است ولی وقتی انسان دقت میكند ، میبيند اينواضح ، بيشتر از خيلی مشكلها احتياج به توضيح دارد . |