حال بايد نظر اسلام را در اين زمينه بيان كنيم كه آيا انسان كامل عرفابا موازين اسلامی جور درمیآيد يا نه ، چون معلوم شد كه منظور عرفا ازانسان كامل چيست . انسان كامل عرفا انسانی است كه به خدا میرسد ، وقتیبه خدا رسيد ، مظهر كامل همه اسماء و صفات الهی میشود و آئينهای میشودكه ذات حق در او ظهور و تجلی میكند . همانطور كه در مورد مكتب فلاسفه گفتيم آنچه كه فلاسفه آن را انسان كاملمیدانند از نظر اسلام ، انسان نيمه كامل است ، نه انسان كامل ، و بعدقسمتهای مختلف را عرض كرديم كه در كدام قسمت ، مكتب فلاسفه مورد تأييداسلام است و در كدام قسمت ، مورد تأييد اسلام نيست ، در اينجا نيز [ بههمان شكل ] بحث میكنيم . آيا در اسلام مسئلهای به نام تهذيب و تزكيه نفس مطرح است ؟ بدون شك، چون در متن قرآن اين مطلب مطرح است : " « قد افلح من زكيها 0 و قدخاب من دسيها »" ( 1 ) بعد از [ هفت ] قسم متوالی ، میفرمايد :رستگاری مال مردمی است كه تزكيه نفس كردهاند و بدبخت ، آن مردمی هستندكه نفس و روح و باطن خود را فاسد و تباه كردهاند . علم افاضی آيا در اسلام تصفيه نفس راهی است به سوی معرفت ؟ در اينكه قرآنمیگويد : " هر كسی كه تزكيه نفس كرد ، رستگار شد "پاورقی : . 1 سوره شمس ، آيات 9 و . 10 |