« القوی غير متتعتع » " (1) هيچ امت و قومی به مقام قداست و تقديس وبه تعبير ما به مقام ترقی و رقاء نمیرسد مگر آنكه قبلا اين مرحله راگذرانده باشد كه ضعيف در مقابل قوی بايستد و حق خود را مطالبه كند ،بدون آنكه زبانش به لكنتی بيفتد . يعنی اسلام آن ضعيفی را كه حق خود رانمیتواند مطالبه كند ، به رسميت نمیشناسد . جامعه ای كه در آن ، ضعفاآنقدر ضعيف النفس باشند كه نتوانند حقوق خود را مطالبه كنند ، يكجامعه اسلامی نيست . مردهای برتر خودمان درگذشته چگونه بودهاند ؟ اصلا خود پيغمبر ( ص )چگونه انسانی است ؟ يكی از مشخصات پيغمبر ( ص ) قوت روحی و قدرتبدنی ، هر دو است . قوت روحی پيغمبر را تاريخ زندگی ايشان نشان میدهد . قوت روحی و جسمی پيامبر ( ص ) نويسنده كتاب " محمد پيامبری كه از نو بايد شناخت " ( 2 ) دو چيزرا خوب پرورش داده است ( البته در اين كتاب نقاط ضعف زيادی هم هست، بالاخره يك خارجی بر همه مدارك آنچنان كه بايد تسلط ندارد ) يكی از آندو چيزی را كه خوب مجسم كرده ، اين است كه پيغمبر ( ص ) در شرايطیقرار میگرفت كه از نظر سياسی و اجتماعی اميدش از همه جا قطع بود ، تمامشرايط عليه او بود و بينپاورقی : . 1 نهجالبلاغه ، نامه . 53 . 2 [ نويسنده اين كتاب كونستان و برژيل گيورگيو اهل رومانی است ] . |