برخی اشكالات مكتب عرفان . 1 تحقير عقل تا اين مقدار میشود برای " انسان كامل عرفا " از اسلام تأييد آورد .اما در مكتب عرفان يك چيزهايی تحقير شده است كه اسلام با آن تحقيرهاموافق نيست و به همين دليل ، انسان كامل عرفان ، انسان نيمه كامل است .( 1 ) در عرفان ، خيلی علم و عقل تحقير شده است . در حالی كه اسلام ، درعين اينكه دل را قبول دارد ، عقل را هم تحقير نمیكند ، در عين اينكه دلرا قبول دارد ، عشق و سير و سلوك را قبول دارد ، هرگز حاضر نيست عقل وفكر و استدلال و منطق را تحقير كند . برای عقل و فكر و استدلال و تعقل ،نهايت احترام را قائل است . اين است كه در دورههای اسلامی و بالخصوصدر دورههای متأخر گروهی پيدا شدند كه برای دل و عقل ، هر دو [ اهميتقائل شدند ] . شيخ شهاب الدين سهروردی شيخ اشراق تقريبا راهش همين استو صدرالمتالهين شيرازی از او بيشتر میخواهد راه عقل و راه دل ، هر دو رابه پيروی از قرآن محترم بشمارد ، نمیخواهد مثل بوعلی مثلا راه دل را تحقيركند ( 2 ) و نمیخواهد مانند بعضی از عرفا و متصوفه راه عقل را تحقير كند، میخواهد هر دو راه راپاورقی : . 1 البته ممكن است بعضيها خيلی منطقشان را به اسلام نزديك كرده باشند، ما راجع به آن بحثی نداريم . . 2 البته بوعلی در اواخر ، از اين نظر خودش برگشت . |