بايد توجه نشده است و لذا آنجا كه مسئله جهاد با نفس در كلمات آنهامطرح است ، ضمنا جهاد با آن نفس شريفه هم شده است ، نه اينكه فقط جهادبا نفس اماره شده باشد ، يعنی به اين كه چنين خودی در كار هست ، كمترتوجه شده است ( 1 ) . " من " واقعی انسان نكتهای در اينجا هست كه در فلسفه جديد هم به صورت ديگری مطرح است وآن اينكه " من واقعی " انسان كيست و چيست ؟ فلاسفه نظر خاصی دارند .نظرشان اين است كه من هر كس همان روان و روح اوست ، همان است كهانسان آن را تشخيص میدهد . " من " را كه انسان احساس میكند ، يعنیهمان روح او ، وقتی به انسان میگويند ، " من " كيست ؟ میگويد " من "يعنی روحم . روانشناسی امروز لااقل به اين مقدار رسيده است كه مقداری از خودت راكه تو احساس میكنی ، يك قسمت از " من " توست ، قسمت بيشتر از "من " تو ، من ناآگاه توست كه تو خودت از وجود او آگاه نيستی ، يعنی درشعور ظاهر تو وجود ندارد . عرفا در اينجا اعجاز كردهاند و چند درجه ازروانكاوهای امروز هم دقيقتر رفتهاند و صريحا با فلاسفه مخالفت كرده ،گفتهاند : فلاسفه اشتباهپاورقی : . 1 باز كلمه " كمتر " را میگويم ، برای اينكه خيال نكنيد كه میخواهمبگويم هيچ توجه نشده است . |