رفته ؟ انسانی است كه سير و سلوك كرده و منزل به منزل پيش رفته ؟ بله، [ چون ] علی ( ع ) میگويد : « و تدافعته الابواب الی باب السلامة » ازاين در به آن در ، میرود و در ديگری به روی او باز میشود و منزل ديگری [پشت سر میگذارد ] ، تا به دری میرسد كه به آن " باب السلامه " میگويند. به آنجا كه برسد ، به نهايت راه رسيده است . آيا " قرب به حق " درست است ؟ بدون شك . مسلم است كه انسان اگربه آنجا برسد ، بين او و خدا حجابی نيست و خدا را با ديده دل میبيند .او ديگر مثل ما نيست [ كه لازم باشد برايش اينطور استدلال كنند ] : بهآسمان نگاه كنيد تا خدا را كشف كنيد ، به زمين نگاه كنيد تا خدا را كشفكنيد ، به برگ درخت نگاه كنيد تا خدا را كشف كنيد . نه ، ديگر اينحرفها نيست . خدا برای او از اين برگ درخت و اين زمين و آسمان روشنتراست . مگر امام حسين ( ع ) همين مطلب را نفرموده است : « ايكون لغيرك منالظهور ماليس لك ؟ » ( 1 ) شخصی از علی ( ع ) پرسيد : آيا خدا را ديدهای ؟ فرمود : من اصلا خدايیرا كه نديده باشم ، عبادت نكردهام ! بعد برای اينكه او خيال نكند منظور، ديدن خدا با چشم است كه خدا در يك [ جائی ] قرار گرفته باشد ، فرمود: « لا تراه العيون بمشاهدش العيان ، و لكن تدركه القلوب بحقائق الايمان »( 2 ) با چشم سر ، او را نديدهام ولی با چشم دل ديدهام ، شهودش كردهام . پاورقی : . 1 از فقرات دعای عرفه : [ آيا غير تو ظهوری دارد كه تو نداری ؟ ]. 2 نهجالبلاغه ، خطبه . 177 |