كه وسائل خوشی و سعادتش را به دست میآورد . يك كشاورز بايد به مزرعهبرود و زمين را شخم بزند ، بذر بپاشد و زمين را آباد كند . بعد كه محصولروئيد ، اگر علف هرزهای پيدا شدو جين كند و بعد درو و سپس خرمن كند .« الدنيا مزرعةالاخرش » ( 1 ) دنيا كشتزار عالم آخرت است . بله ، اگركشاورز مزرعه را با خانه خود اشتباه كند ، با مقر خود اشتباه كند ، خطاكرده است ، مزرعه را به عنوان مزرعه بودن ، نبايد با چيز ديگری اشتباهكند . بازار برای يك بازرگان ، جای كار است ، يعنی جای اين است كهسرمايه و عمل و تلاشی را برای سود و درآمد بيشتری به كار اندازد و بر آنچهدارد بيفزايد . دنيا هم برای انسان چنين چيزی است . " « الدنيا مزرعةالاخرش » " كه برايتان خواندم ، كلام پيغمبر بود و " « الدنيا متجراولياء الله » " كلام اميرالمؤمنين است . شخصی در حضور اميرالمؤمنين شروع كرد به مذمت كردن دنيا . شنيده بود كهعلی ( ع ) دنيا را مذمت میكند . ولی نمیفهميد كه او [ از چه جنبهای ]دنيا را مذمت میكند . او خيال میكرد كه وقتی علی ( ع ) دنيا را مذمتمیكند ، مثلا طبيعت را مذمت میكند ، نمیدانست كه او دنياپرستی را مذمتمیكند ، او تو را از نظر پرستش دنيا كه ضد حق پرستی و حقيقت پرستی استو مساوی با نفی همه ارزشهای انسانی است ، مذمت میكند . وقتی آن مرددنيا را مذمت كرد ، علی ( ع ) كه ضد دنياپرستی است و آن را مذمت میكند[ به سختی برآشفت و فرمود ] : « ايها الذام للدنيا ، المغتر بغرورها ،المخدوع باباطيلها ، اتغتر بالدنيا ثم تذمها ؟ انت المتجرم عليها أم هیالمتجرمة » پاورقی : . 1 كنوزالحقايق ، متاوی ، باب دال . |