باشد ، جنگ ، ناموسی در زندگی بشر است و معتقد شدهاند كه قرآن هم اينمطلب را تأييد كرده است ، آنجا كه میفرمايد : " « و لولا دفع اللهالناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسمالله كثيرا »" ( 1 ) يا در جای ديگر میفرمايد : " « لولا دفع اللهالناس بعضهم ببعض لفسدت الارض »" ( 2 ) گفتهاند قرآن در اينجا صريحاجنگ را يك امر مشروع بيان میكند . میگويد اگر نبود كه خدا به وسيلهبعضی از انسانها جلوی بعضی از انسانهای ديگر را میگيرد ، زمين تباه شدهبود ، اگر نبود كه خدا به وسيله انسانهايی جلوی فساد انسانهای ديگر رامیگيرد ، معبد و صومعه و كنيسهای نبود ، مسجدی نبود . ولی اينها اين آيه قرآن را اشتباه فهميدهاند . اين آيه در قرآن ، مسئلهدفاع را طرح میكند و در مقابل مسيحيت حرف میزند . قرآن در جواب آنپاپ يا كشيش مسيحی كه میگويد جنگ مطلقا محكوم است و ما " صلح كل "هستيم ، میگويد جنگ محكوم است ، اما جنگی كه تجاوز باشد ، نه جنگی كهدفاع از حق و حقيقت است . آقای كشيش ! اگر جنگ دفاعی نبود ، جنابعالیهم نمیتوانستی به كليسا بروی و عبادت كنی ، آن مؤمن مسجدی هم نمیتوانستدر مسجد عبادت كند . عبادت آن مؤمن مسجدی كه در مسجد عبادت میكند ،مرهون دليری آن سربازی است كه دارد از حق و حقيقت دفاع میكند . آقایمسيحی ! تو هم كه در كليسا به خيال خودت عبادت میكنی بايد ممنون آنسرباز باشی . پاورقی : . 1 سوره حج ، آيه . 40 . 2 سوره بقره ، آيه . 251 |