[ حرفی نيست ] ، ولی آيا اين تزكيه نفس ، راهی به سوی معرفت حق استيا راه معرفت فقط دليل و برهان و استدلال ، يعنی همان راه حكما و فلاسفهاست ؟ تا اين اندازه هم بدون شك مورد تأييد اسلام است . رسول اكرم ( ص )جملهای دارد كه آن جمله را ، هم شيعه و هم اهل تسنن روايت كردهاند و ازمسلمات است . میفرمايد : « من اخلص لله اربعين صباحا جرت ينابيعالحكمة من قلبه علی لسانه » ( 1 ) هر كس چهل شبانه روز ، خود را برایخدا خالص كند ، يعنی چهل شبانه روز هيچ انگيزهای در وجود او جز رضای حقحاكم نباشد ، حرف بزند برای رضای خدا ، سكوت كند برای رضای خدا ، نگاهكند و نگاهش را ببندد برای خدا ، غذا بخورد برای خدا ، بخوابد و بيدارشود برای خدا ، يعنی آنچنان برنامهاش را تنظيم كند و آنچنان روح خود رااصلاح كند كه اساسا جز برای خدا برای چيز ديگری كار نكند ، يعنی بشودابراهيم خليل الله : " « ان صلوتی و نسكی و محيای و مماتی لله ربالعالمين »" ( 2 ) . نمازم ، عبادتم و بلكه زندگی و مردنم ، لله و برایاوست ، [ آری ] پيغمبر فرمود اگر كسی موفق شود چهل شبانه روز هوی و هوسرا به كلی مرخص كند و در اين چهل شبانه روز جز برای خدا ، كاری نكند وجز برای او زنده نباشد ، چشمههای معرفت و حكمت از درونش میجوشد و برزبانش جاری میشود . پس معلوم میشود كه اسلام ، علمی را كه به آن " علم پاورقی : . 1 سفينةالبحار ، مادش خلص . . 2 سوره انعام ، آيه . 162 |