مثل كسی كه دارای عقده روانی " تكبر " است . امروز ثابت شده است كهتكبر ، واقعا بيماری است ، واقعا اختلال روحی و روانی است ، ولی آيامیشود يك دارو برای تكبر در داروخانه پيدا كرد ؟ آيا میشود انسان يكقرص بخورد و تكبرش از بين برود و تبديل به يك انسان متواضع شود ؟ آيامیشود به يك انسان قسی القلب و جلاد مثل شمربن ذی الجوشن يك آمپولبزنند و يا يك قرص به او بدهند تا تبديل به يك انسان عطوف ، مهربان وبا شفقت و رحمت شود ؟ نه ، [ امكان ] معالجه برای او هست ولی معالجهاو ، راه ديگری دارد . حتی گاهی بيماری جسمی از راه روانی معالجه میشود ، همچنانكه گاهیبيماری روانی از راه جسم معالجه میشود . مثلا يك بيماری ، واقعا جسمیاست ولی با يك سلسله تلقينها و تقويتهای روحی كه اينهم خودش داستانیدارد و يك مسأله عجيبی است [ معالجه میشود . اين مطلب ] جزء دلايل قاطعبر اين است كه واقعا انسان ، موجودی است مركب از تن و روان ، و روانانسان از تن استقلال دارد و يك تابع مطلق از تن نيست ، همچنانكه تن ،تابع مطلق از روان نيست ، اين دو در يكديگر اثر دارند . به قول حكما :النفس والبدن يتعا كسان ايجابا و اعدادا بدن در روان اثر میگذارد و رواندر بدن ، و بدن كار مستقل از روان انجام میدهد و روان هم كار مستقل از تنانجام میدهد . اين خودش دليل بر اين است كه دستگاه روانی انسان ، خوديك دستگاه مستقل است . ما در صحبت از انسان كامل قبل از اينكه وارد [ اصل ] بحث شويم ، سخناز انسان سالم و انسان معيوب آورديم . اين مقدمه لازم |